Kalendarium

 

1958

Miejska Rada Narodowa w Chełmie podejmuje decyzję aby 28-tysięczny wówczas Chełm posiadał własną komunikację miejską. Za jej obsługę odpowiadać miało Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. Na potrzeby zaplecza technicznego zostaje udostępniony teren i środki zakładu remontowego sprzętu rolniczego w dzielnicy Wolwinów – obecnie znajduje się tam ujęcie wody „Borek”. Teren użytkowany jest do roku 1989 i służy jako miejsce odstawienia pojazdów przeznaczonych do kasacji.

1959

W styczniu zespół specjalistów z Instytutu Transportu Politechniki Warszawskiej opracowuje "Założenia generalne budowy komunikacji miejskiej w Chełmie". KOMUNIKACJA MIEJSKA ZOSTAJE OFICJALNIE URUCHOMIONA W ŚWIĘTO PRACY TO JEST PIERWSZEGO MAJA. Kurowanie rozpoczynają wówczas linie 1 (Krzyżówki Lubelskie – Plac Gdański – Plac PKWN – Dworzec PKP) oraz 2 (Szpital Miejski – Szpitalna – Lubelska – Związku Walki Młodych [Pocztowa] – Hrubieszowska – Krzyżówki Wojsławickie). Przejazd pierwszego dnia funkcjonowania jest darmowy. Opłata za przejazd wynosiła 80 groszy (bilet normalny) lub 40 groszy (bilet ulgowy). W tylnej części każdego z autobusów znajdowało się stanowisko dla konduktora. Wzór biletu oraz ceny są jednakowe na terenie całego kraju aż do 1989 roku. Przejazdy są realizowane autobusami San H01B – są to pojazdy z silnikami benzynowymi. Model ten był eksploatowany do 1966 r.

1960

Zostaje oddana do użytku zajezdnia autobusowa przy ul. Wołyńskiej 53. Zajezdnia ta jest użytkowana do roku 1996. W tym roku pojawia się też nowy model taboru – używane autobusy Star N52 przekazane z MPK Lublin, pojazdy te eksploatowano do 1966 r.

1961

Pojawiają się kolejne modele autobusów – San H25B oraz późniejsza modyfikacja – H27B – pojazdy te eksploatowano do 1971 r.

1963

W mieście pojawiają się pierwsze zadaszone przystanki.

1967

Pojawiają się pierwsze autobusy San H100B – znacznie bardziej zaawansowane technologicznie od swoich poprzedników. Eksploatacja tego modelu trwa do 1980 roku. Następuje pierwsza podwyżka cen biletów. Za bilet trzeba zapłacić 1,50 zł. / 0,75 zł. Ceny te utrzymają się do roku 1983.

1969

Około roku 1969 zostaje zlikwidowana obsługa konduktorska.

1976

W mieście pojawiają się świeżo wprowadzone do produkcji autobusy Autosan H9-35. Ma miejsce także najliczniejsza z dostaw w historii firmy licząca 21 autobusów. W latach 1980 – 1985 eksploatowano w Chełmie wyłącznie pojazdy tego typu. Łącznie było ich 116.

1978

Zostają uruchomiona komunikacja nocna. Jej rozkład uzależniony jest od kursowania pociągów w porze nocnej. Opłata za przejazd nocą stanowi 200% taryfy dziennej.

1983

Następuje druga ogólnopolska podwyżka cen biletów. Według nowej taryfy bilety kosztują 3 zł / 1,50 zł.

1985

Zostaje zakupionych pięć z ośmiu autobusów marki Jelcz PR110M. Model ten jest eksploatowany do 2006 roku.

1986

Pojawiają się pierwsze autobusy Jelcz M11. Model ten jest eksploatowany w naszym mieście do roku 2011. Kolejna podwyżka cen biletów - nowe stawki to odpowiednio 6,00 zł i 3,00 zł. Wskaźnik posiadanego taboru osiągnął rekordową wielkość 75 autobusów. Rekordowa jest również ilość przewiezionych pasażerów w skali roku.

1989

Od 1 listopada Zakład Komunikacji Miejskiej zostaje wyłączony ze struktur MPGK - powstaje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Siedziba przewoźnika nie zmienia się. Zjawisko tzw. "galopującej inflacji" spowodowało, że do 1994 roku następowało 12 zmian taryfy biletowej.

1992

W MPK pojawiają się dwa używane autobusy Ikarus 260 produkcji węgierskiej. Pojazdy te eksploatowano do 2000 roku. Wcześniej kursowały one w Wejherowie.

1993

Zostaje zmieniona forma organizacyjna przedsiębiorstwa - do dotychczasowej nazwy dołączany jest opis "spółka z o.o.". Nieznacznie zmienia się też logo przewoźnika. Następuje zakup siedmiu jelczy M11 oddanych z innych miast w celu odbudowy. Chełm zyskuje pojazdy używane w Gorzowie Wielkopolskim i Ostrowcu Świętokrzyskim.

1994

Komunikacja nocna zostaje zlikwidowana. Od czerwca zakres usług MPK powiększa się o przewozy osób niepełnosprawnych. W tym celu wykorzystywane są dwa mikrobusy Mercedes 207D kupione przez Urząd Miasta ze środków PFRON. Samochody mają zamontowaną specjalną windę umożliwiającą załadunek i rozładunek wózków inwalidzkich. Usługi te były świadczone do marca 1996 roku.

1996

Następuje przeprowadzka do dotychczasowej siedziby przy ulicy Okszowskiej 41. Jesienią do Chełma przyjeżdża pierwszy autobus testowy - nowy Neoplan N4016 wypożyczony z MPK Poznań. Testowano także prototypowy egzemplarz Mercedesa O405N złożonego w polskich zakładach w Jelczu-Laskowicach. Na głównych przystankach pojawiają się nowoczesne wiaty zintegrowane z kioskami "Ruch". Pojawiła się także możliwość zakupu karnetów biletowych w autobusach.

1997

24 czerwca 1997 dochodzi do przekształcenia MPK w nową spółkę pod nazwą Chełmskie Linie Autobusowe. Jednym z udziałowców stała się brytyjska firma Southern Vectis plc z Newport. Wkład Anglików obejmował m.in. opracowanie nowego układu komunikacyjnego, zmianę barw firmowych, wyglądu informacji pasażerskiej. Ponadto otwarto pierwszy punkt kasowy w kinie "Zorza". W ramach nowego układu znacznie rozszerzono sieć linii podmiejskich. Od 1998 roku planowano uruchomić wewnętrzną komunikację na terenie Krasnegostawu. Do tego zamierzenia jednak nigdy nie doszło.

1998

W okresie od marca do września CLA sprowadza pięć modeli autobusów testowych (m.in. Jelcza 120M zasilanego gazem płynnym). Ostatecznie firma decyduje się na zakup siedmiu pojazdów marki Kapena City 7.5K. Wspomniane kapeny są użytkowane do roku 2011. W roku 1998 zostały wycofane ostatnie autosany H9-35.

2000

Zakupiono dwa autobusy marki Kapena ThesiCity. Wyróżniały się one dzięki wyświetlaczom elektronicznym. Dla zmniejszenia konkurencyjności przewoźnicy prywatni świadczyli jednocześnie usługi na swój rachunek oraz obsługiwali część brygad na zlecenie CLA. W październiku odbyły się testy autobusu Jelcz L100I. Zostaje otwarta kasa biletowa przy al. Piłsudskiego.

2002

Chełmskie Linie Autobusowe uruchamiają stronę internetową.

2004

We wrześniu odbyły się testy autobusu Solbus B9.5. Pojawia się nowa odsłona strony internetowej CLA.

2005

Zakupiono 5 niskopodłogowych autobusów Cacciamalli TCM-920 użytkowanych przez MZK Słupsk. Pojazdy te eksploatowano do 2012 r.

2007

Po objęciu urzędowania przez obecnego prezesa zakupiono używane autobusy Mercedes O303 oraz DAB 11-0860S. Kolejne lata przyniosą stopniowe zastępowanie jelczy M11 używanymi pojazdami niskowejściowymi.

2008

Pojawiają się pierwszy Mercedes O405N. 1 sierpnia 2008 zostaje po raz drugi wprowadzony całkiem nowy układ komunikacyjny - wzorowany na sieci MPK.

2009

Autobusy CLA otrzymują obecny schemat malowania – wzorowany na barwach miasta. Na pojazdach pojawia się także herb. Zostają otwarte nowa kasa biletowe w holu szpitala miejskiego a dotychczasowa kasa w kinie "Zorza" przenosi się na Plac Łuczkowskiego.

2010

Pojawiają się pierwsze autobusy Setra S315NF, a także rozkłady dostępne przez telefon komórkowy. Zostaje otwarta kasa biletowa na Krzyżówkach Lubelskich.

2011

Rozkłady jazdy dostępne są także w telefonach z systemem Android. Następuje wycofanie ostatnich autobusów wysokopodłogowych. CLA osiągnęły to najszybciej ze wszystkich miast województwa lubelskiego jakie posiadają komunikację miejską.

2012

Zostają zakupione dwa autobusy marki MAN NÜ263.

2013

Zostają zakupione pierwsze autobusy Mercedes O530 Citaro.

2015

W okresie wakacyjnym zostaje wznowiona komunikacja nocna.
Na stanowisku kierowcy zostaje zatrudniona pierwsza kobieta w historii firmy.
Wycofano z eksploatacji autobusy Setra S315NF.

2016

Autobusy MAN NÜ263 zostają sprzedane do Ploeşti w Rumunii.

2018

Kupno autokaru turystycznego Setra S416UL.

Zakończenie eksploatacji autobusów Mercedes O405N. Linia nocna 51 zostaje zawieszona.

2019

Siatka połączeń zostaje ograniczona wyłącznie do obszaru miasta Chełm. Połączenia do zalewu w Żółtańcach oraz Józefina traktuje się jako sezonowe.

2021

Z powodu niewielkiego wykorzystania autokar turystyczny zostaje sprzedany.
29 lipca 2021 Rada Miasta postanawia że od 1 września komunikacja miejska staje się bezpłatna dla wszystkich.
W grudniu pojawiają się autobusy Solaris Urbino 8.9LE zakupione przy dofinansowaniu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Wyposażenie elektroniczne tych pojazdów daje możliwość działania serwisu MyBus w Chełmie.

Paweł Antoni Lis Chełm, styczeń 2022

Goganet