Regulamin świadczenia usług
Załącznik do Zarządzenia Nr 1257/21
Prezydenta Miasta Chełm
z dnia 07 września 2021 r.
REGULAMIN
ŚWIADCZENIA USŁUG PUBLICZNYCH PRZEZ CHEŁMSKIE LINIE AUTOBUSOWE SPÓŁKA Z O.O. W CHEŁMIE
ROZDZIAŁ I.
PRZEPISY OGÓLNE
- Regulamin niniejszy określa zasady korzystania z usług przewozowych świadczonych przez CLA Sp. z o.o. w Chełmie:
- prawa i obowiązki CLA Sp. z o. o. w Chełmie,
- prawa i obowiązki pasażera,
- prawa i obowiązki obsługi autobusów
- Pasażerowie oraz kierujący autobusami zobowiązani są do przestrzegania niniejszego regulaminu.
Komunikacja miejska jest bezpłatna.
ROZDZIAŁ II.
PRAWA I OBOWIĄZKI CLA Sp. z o.o. w Chełmie
- CLA Sp. z o. o. w Chełmie zobowiązana jest do umieszczenia w autobusach:
- niniejszego regulaminu,
- informacji o miejscu kierowania skarg i wniosków w sprawie świadczonych usług.
- CLA Sp. z o.o. w Chełmie zobowiązana jest do:
- zapewnienia kursowania autobusów zgodnie z rozkładem jazdy,
- zamieszczania rozkładów jazdy na przystankach i dostępności rozkładu jazdy na stronie internetowej CLA Sp. z o.o. w Chełmie,
- zapewnienia właściwych oznaczeń autobusów – numeru i kierunku linii,
- zapewnienia obsługi podróżujących oraz utrzymania autobusu we właściwym stanie technicznym i estetycznym.
- CLA Sp. z o.o. w Chełmie nie odpowiada wobec pasażera za szkody powstałe wskutek przerw w ruchu albo zmiany kierunku ruchu spowodowanych z przyczyn niezależnych od Spółki.
ROZDZIAŁ III.
PRAWA I OBOWIĄZKI PASAŻERA
- Osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie mogą być niedopuszczone do przewozu bądź usunięte z autobusu.
- Osoby, które mogą zabrudzić innych pasażerów, nietrzeźwe, wzbudzające odrazę brudem lub niechlujstwem mogą być nie dopuszczone do przewozu bądź usunięte z autobusu.
- Pasażer ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie, zanieczyszczenie autobusu lub innych urządzeń jego wyposażenia.
- Wsiadanie do autobusu i wysiadanie z niego dozwolone jest tylko na przystankach po całkowitym zatrzymaniu autobusu.
- Wsiadanie do autobusu na przystankach końcowych dozwolone jest po zakończeniu przez kierowcę czynności związanych. ze zmianą kierunku jazdy.
- Po zakończeniu czynności, o których mowa w ust. 5 kierowca zobowiązany jest podjechać niezwłocznie do przystanku dla wsiadających, w celu umożliwienia osobom oczekującym zajęcia miejsca w autobusie.
- Pasażerowie zajmujący miejsca stojące powinni w czasie jazdy trzymać się uchwytów lub poręczy.
- Pasażer nieuprawniony, a zajmujący miejsce oznaczone „dla inwalidy” lub „dla osoby z dzieckiem na ręku” itp. zobowiązany jest zwolnić to miejsce w razie zgłoszenia się osoby, dla której jest ono przeznaczone.
- Zabronione jest:
- wsiadanie i wysiadanie z autobusu w czasie jazdy,
- jazda na zewnętrznych elementach autobusu,
- nieuzasadnione uruchamianie sygnału zatrzymania autobusu,
- zanieczyszczanie autobusu lub niszczenie jego urządzeń i wyposażenia,
- wychylanie się z autobusu i opieranie o drzwi podczas jazdy,
- spożywanie artykułów żywnościowych mogących zanieczyścić innych pasażerów lub wnętrze autobusu,
- granie na instrumentach muzycznych lub zakłócanie w inny sposób spokoju w autobusie,
wsiadanie lub wysiadanie z autobusu po sygnale odjazdu, - palenie tytoniu i e-papierosów,
- picie alkoholu i zażywanie środków psychoaktywnych,
- wyrzucanie z autobusu w czasie jazdy lub na postoju jakichkolwiek przedmiotów,
przewożenie niepełnosprawnego na wózku inwalidzkim oraz dziecka w wózku bez skutecznego zabezpieczenia wózka i osób, - wykonywanie czynności mogących narazić współpasażerów na szkodę lub obrażenia,
- wykonywanie wszelkich czynności niedozwolonych w miejscach publicznych,
- samodzielne otwieranie rampy służącej do wjazdu do autobusu.
- Pasażerowie mogą przewozić w autobusie bagaż ręczny (w tym rower). Bagaż ten nie może zagrażać bezpieczeństwu i porządkowi w transporcie, stwarzać możliwości wyrządzenia szkody podróżnym, a także przeszkadzać podróżnym lub narażać ich na niewygody. Przewożenie wózka inwalidzkiego, wózka z dzieckiem oraz roweru może odbywać się jedynie w miejscu do tego wyznaczonym. Pierwszeństwo w przewozie ma osoba na wózku inwalidzkim, następnie dziecko w wózku, a następnie osoba przewożąca rower.
- W szczególności w autobusach nie wolno przewozić broni palnej, amunicji, materiałów łatwopalnych i wybuchowych, środków chemicznych (żrących, cuchnących), z wyjątkiem uprawnionych funkcjonariuszy w czasie pełnienia służby.
- Nadzór nad bagażem i zwierzętami, należy do pasażera.
- Pasażer odpowiada za szkody powstałe w związku z przewozem bagażu i zwierząt.
- Bagażu i zwierząt nie wolno umieszczać na miejscach do siedzenia.
ROZDZIAŁ IV.
PRAWA I OBOWIĄZKI OBSŁUGI AUTOBUSÓW
- Obsługa autobusu ma prawo odmówić przewozu i kontynuowania dalszej jazdy osób:
- zachowujących się agresywnie wobec pasażerów lub obsługi,
- używających słów powszechnie uważanych za obraźliwe,
- przewożących bagaż nie odpowiadający warunkom określonym w regulaminie,
- które z innych powodów są niebezpieczne lub uciążliwe dla pasażerów lub obsługi (w tym osoby, o których mowa w Rozdziale III pkt 1, 2 i 11).
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w celu uzyskania pomocy, kierujący autobusem ma prawo zjechać z trasy przejazdu do najbliższego Komisariatu Policji lub Straży Miejskiej, bądź wezwać Policję lub Straż Miejską.
- Kierujący autobusem zobowiązany jest do zasygnalizowania odjazdu, po uprzednim upewnieniu się, że wszystkie osoby wsiadające są wewnątrz, a wysiadające opuściły autobus.
- Kierujący autobusem ma obowiązek przyjąć od pasażera rzecz znalezioną w autobusie oraz przekazać ją do siedziby CLA Sp. z o.o. w Chełmie.
- Kierowcy autobusu zabrania się w czasie jazdy prowadzenia rozmów, spożywania posiłków i palenia tytoniu.
- Informacje obsługi autobusu powinny być kierowane do pasażerów w sposób taktowny i uprzejmy. Pracownicy Operatora zobowiązani są do udzielania na prośbę pasażera informacji dotyczących przewozu.
- W każdym autobusie powinna znajdować się informacja o możliwości składania przez podróżnych wniosków i skarg na działalność Operatora.
- Kierujący autobusem, na prośbę (słowną lub poprzez naciśnięcie specjalnego przycisku zlokalizowanego przy środkowych drzwiach), ma obowiązek udzielenia pomocy pasażerom niepełnosprawnym w zakresie wsiadania, wysiadania oraz prawidłowego zabezpieczenia wózka inwalidzkiego w autobusie a także użyć specjalnej funkcji przyklęku (jeżeli taki pojazd posiada).
ROZDZIAŁ V
SKARGI I WNIOSKI
Skargi i wnioski dotyczące działalności CLA Sp. zo.o. należy składać osobiście lub w formie pisemnej w sekretariacie CLA Sp. z o.o. przy ul. Okszowskiej 41 w Chełmie, od poniedziałku do piątku w godz. 7ºº - 15ºº lub wysyłać za pomocą poczty tradycyjnej, bądź elektronicznej.