Regulamin świadczenia usług

Załącznik do Zarządzenia Nr 1257/21

Prezydenta Miasta Chełm

z dnia 07 września 2021 r.


​REGULAMIN

ŚWIADCZENIA USŁUG PUBLICZNYCH PRZEZ CHEŁMSKIE LINIE AUTOBUSOWE SPÓŁKA Z O.O. W CHEŁMIE


ROZDZIAŁ I.

PRZEPISY OGÓLNE

  1. Regulamin niniejszy określa zasady korzystania z usług przewozowych świadczonych przez CLA Sp. z o.o. w Chełmie:
    • prawa i obowiązki CLA Sp. z o. o. w Chełmie,
    • prawa i obowiązki pasażera,
    • prawa i obowiązki obsługi autobusów
  2. Pasażerowie oraz kierujący autobusami zobowiązani są do przestrzegania niniejszego regulaminu.
    Komunikacja miejska jest bezpłatna.

ROZDZIAŁ II.

PRAWA I OBOWIĄZKI CLA Sp. z o.o. w Chełmie

  1. CLA Sp. z o. o. w Chełmie zobowiązana jest do umieszczenia w autobusach:
    • niniejszego regulaminu,
    • informacji o miejscu kierowania skarg i wniosków w sprawie świadczonych usług.
  2. CLA Sp. z o.o. w Chełmie zobowiązana jest do:
    • zapewnienia kursowania autobusów zgodnie z rozkładem jazdy,
    • zamieszczania rozkładów jazdy na przystankach i dostępności rozkładu jazdy na stronie internetowej CLA Sp. z o.o. w Chełmie,
    • zapewnienia właściwych oznaczeń autobusów – numeru i kierunku linii,
    • zapewnienia obsługi podróżujących oraz utrzymania autobusu we właściwym stanie technicznym i estetycznym.
  3. CLA Sp. z o.o. w Chełmie nie odpowiada wobec pasażera za szkody powstałe wskutek przerw w ruchu albo zmiany kierunku ruchu spowodowanych z przyczyn niezależnych od Spółki.

ROZDZIAŁ III.

PRAWA I OBOWIĄZKI PASAŻERA

  1. Osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi w transporcie mogą być niedopuszczone do przewozu bądź usunięte z autobusu.
  2. Osoby, które mogą zabrudzić innych pasażerów, nietrzeźwe, wzbudzające odrazę brudem lub niechlujstwem mogą być nie dopuszczone do przewozu bądź usunięte z autobusu.
  3.  Pasażer ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie, zanieczyszczenie autobusu lub innych urządzeń jego wyposażenia.
  4.  Wsiadanie do autobusu i wysiadanie z niego dozwolone jest tylko na przystankach po całkowitym zatrzymaniu autobusu.
  5. Wsiadanie do autobusu na przystankach końcowych dozwolone jest po zakończeniu przez kierowcę czynności związanych. ze zmianą kierunku jazdy.
  6. Po zakończeniu czynności, o których mowa w ust. 5 kierowca zobowiązany jest podjechać niezwłocznie do przystanku dla wsiadających, w celu umożliwienia osobom oczekującym zajęcia miejsca w autobusie.
  7. Pasażerowie zajmujący miejsca stojące powinni w czasie jazdy trzymać się uchwytów lub poręczy.
  8. Pasażer nieuprawniony, a zajmujący miejsce oznaczone „dla inwalidy” lub „dla osoby z dzieckiem na ręku” itp. zobowiązany jest zwolnić to miejsce w razie zgłoszenia się osoby, dla której jest ono przeznaczone.
  9. Zabronione jest:  
    • wsiadanie i wysiadanie z autobusu w czasie jazdy,
    • jazda na zewnętrznych elementach autobusu,
    • nieuzasadnione uruchamianie sygnału zatrzymania autobusu,
    • zanieczyszczanie autobusu lub niszczenie jego urządzeń i wyposażenia,
    • wychylanie się z autobusu i opieranie o drzwi podczas jazdy,
    • spożywanie artykułów żywnościowych mogących zanieczyścić innych pasażerów lub wnętrze autobusu,
    • granie na instrumentach muzycznych lub zakłócanie w inny sposób spokoju w autobusie,
      wsiadanie lub wysiadanie z autobusu po sygnale odjazdu,
    • palenie tytoniu i e-papierosów,
    • picie alkoholu i zażywanie środków psychoaktywnych,
    • wyrzucanie z autobusu w czasie jazdy lub na postoju jakichkolwiek przedmiotów,
      przewożenie niepełnosprawnego na wózku inwalidzkim oraz dziecka w wózku bez skutecznego zabezpieczenia wózka i osób,
    • wykonywanie czynności mogących narazić współpasażerów na szkodę lub obrażenia,
    • wykonywanie wszelkich czynności niedozwolonych w miejscach publicznych,
    • samodzielne otwieranie rampy służącej do wjazdu do autobusu.
  10. Pasażerowie mogą przewozić w autobusie bagaż ręczny (w tym rower). Bagaż ten nie może zagrażać bezpieczeństwu i porządkowi w transporcie, stwarzać możliwości wyrządzenia szkody podróżnym, a także przeszkadzać podróżnym lub narażać ich na niewygody. Przewożenie wózka inwalidzkiego, wózka z dzieckiem oraz roweru może odbywać się jedynie w miejscu do tego wyznaczonym. Pierwszeństwo w przewozie ma osoba na wózku inwalidzkim, następnie dziecko w wózku, a następnie osoba przewożąca rower.
  11. W szczególności w autobusach nie wolno przewozić broni palnej, amunicji, materiałów łatwopalnych i wybuchowych, środków chemicznych (żrących, cuchnących), z wyjątkiem uprawnionych funkcjonariuszy w czasie pełnienia służby.
  12. Nadzór nad bagażem i zwierzętami, należy do pasażera.
  13. Pasażer odpowiada za szkody powstałe w związku z przewozem bagażu i zwierząt.
  14. Bagażu i zwierząt nie wolno umieszczać na miejscach do siedzenia.

ROZDZIAŁ IV.

PRAWA I OBOWIĄZKI OBSŁUGI AUTOBUSÓW

  1. Obsługa autobusu ma prawo odmówić przewozu i kontynuowania dalszej jazdy osób:
    • zachowujących się agresywnie wobec pasażerów lub obsługi,
    • używających słów powszechnie uważanych za obraźliwe,
    • przewożących bagaż nie odpowiadający warunkom określonym w regulaminie,
    • które z innych powodów są niebezpieczne lub uciążliwe dla pasażerów lub obsługi (w tym osoby, o których mowa w Rozdziale III pkt 1, 2 i 11).
  2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w celu uzyskania pomocy, kierujący autobusem ma prawo zjechać z trasy przejazdu do najbliższego Komisariatu Policji lub Straży Miejskiej, bądź wezwać Policję lub Straż Miejską.
  3. Kierujący autobusem zobowiązany jest do zasygnalizowania odjazdu, po uprzednim upewnieniu się, że wszystkie osoby wsiadające są wewnątrz, a wysiadające opuściły autobus.
  4. Kierujący autobusem ma obowiązek przyjąć od pasażera rzecz znalezioną w autobusie oraz przekazać ją do siedziby CLA Sp. z o.o. w Chełmie.
  5. Kierowcy autobusu zabrania się w czasie jazdy prowadzenia rozmów, spożywania posiłków i palenia tytoniu.
  6. Informacje obsługi autobusu powinny być kierowane do pasażerów w sposób taktowny i uprzejmy. Pracownicy Operatora zobowiązani są do udzielania na prośbę pasażera informacji dotyczących przewozu.
  7. W każdym autobusie powinna znajdować się informacja o możliwości składania przez podróżnych wniosków i skarg na działalność Operatora.
  8. Kierujący autobusem, na prośbę (słowną lub poprzez naciśnięcie specjalnego przycisku zlokalizowanego przy środkowych drzwiach), ma obowiązek udzielenia pomocy pasażerom niepełnosprawnym w zakresie wsiadania, wysiadania oraz prawidłowego zabezpieczenia wózka inwalidzkiego w autobusie a także użyć specjalnej funkcji przyklęku (jeżeli taki pojazd posiada).

ROZDZIAŁ V

SKARGI I WNIOSKI

Skargi i wnioski dotyczące działalności CLA Sp. zo.o. należy składać osobiście lub w formie pisemnej w sekretariacie CLA Sp. z o.o. przy ul. Okszowskiej 41 w Chełmie, od poniedziałku do piątku w godz. 7ºº - 15ºº lub wysyłać za pomocą poczty tradycyjnej, bądź elektronicznej.

Goganet